Wednesday, April 22, 2009

كوچ نشيني نوين


كوچ نشيني نوين
10 راز براي داشتن لذت بي پايان سفر
تا حالا به اين موضوع فكر كرده ايد كه مي توانيد يك كوچ نشين مدرن و امروزي باشيد.رازهايي كه در زير به آنها اشاره مي گردد گزيده اي از سخنان افرادي است كه به چنين شكلي زندگي كرده اند و شيوه سفر كردن آنها كمي متفاوت ولي با لذتي بي پايان همراه بوده است .
1.بي دليل سفر نكنيد.بيشتر افرادي كه به سفر كردن علاقه مندند،به دنبال شغلي مي گردند كه بتوانند آزادانه به سفرهاي خودبپردازند.اما خانم تيفاني اونز و همسرش كه از كار روزمره خود(ويراستاري روزنامه و نصب كابل تلويزيون) بسيار خسته شده بودند رو به كوچ نشيني جديدي آوردند ؛ سفر به كشورهاي مختلف و مراقبت از خانه ها و باغها.اين زوج هر ساله به يك كشور جديد سفر مي كنند و در انجا به مراقبت و نگهداري از باغها مي پردازند.اين است دليل كوچ نشيني و تغيير شغل .
2.فراتر از نور و با سرعت نور سفر كنيد. اين جمله از جيمي ولز،بنيانگذار سايت ويكيپدياست. او در 2 سال گذشته به صورت يك "ذره معلق " به بيشتر نقاط دنيا ازجمله به توكيو، بوينس آيرس و نيويورك سفر كرده و بدون ايجاد وابستگي به پست و جايگاهي خاص و يا جمع آوري بار بيش از حد به جهانگردي پرداخته است.آقاي ولز مي گويد:"بار زيادي با خود حمل نكنيد،شما مي توانيد ماه ها با يك كوله ساده سفر كنيد."
3.صبوري و خوش برخوردي دو ركن اساسي در سفر.ليزا هايشا كه از سن 22 سالگي تمامي زندگي خود را در سفر ودر جاده هاي دنيا سپري كرده، معتقد است كه هر فردي در هنگام بر خورد با فرهنگ ها و زبانهاي جديد مي بايستي از اين 2 ركن اساسي زندگي استفاده كند .
4.مقاصد سفر خود را با دقت انتخاب كنيد.خانم لي وود وارد، كه به همراه همسرش در چند دهه اخير به كوچ نشيني نوين رو آورده است، اماكني كه توسط گردشگر مورد بازديد قرار مي گيرد را به2 دسته تقسيم مي كند." اولين گروه، مقاصدي هستند كه فرد براي انجام امور روزمره و درآمدزايي خود به آنها مراجعه مي كند. گروه دوم مقاصدي هستند كه گردشگر براي بازديد و گردشگري آنها را بر مي گزيند و جنبه درآمد زايي براي فرد ندارد.حال تعادل بين اين دو گروه بسيار مهم است. تا زماني به مقاصد كاري سفر كنيد كه درآمد روزمره شما را تامين كند و سپس بازديد از مقاصد گردشگري را در برنامه خود قرار دهيد."
5.اصول اوليه را هميشه به ياد داشته باشيد وآنها رارعايت كنيد. هنگامي كه وسايل سفر خودتان را در يك يا دو كوله مي بنديد، سعي كنيد زندگي خودتان را نيز تا مي توانيد ساده كنيد. اين كاري است جيل و استيو كافمن در زندگي خودشان پيش گرفته اند.آنها ماشين ون خودشان را با كمي تغييرات و مجهز كردن به يك تختخواب و آشپزخانه كوچك و فشرده،به يك خانه متحرك تبديل كرده اند و زندگي خود را در جاده ها سپري مي كنند. اين زوج با تبديل ماشين خود به خانه متحركشان در حال تجربه كوچ نشيني نوين هستند.به گفته اين زوج جوان،يك خواب راحت شب و يك غذاي خوب تنها نيازهاي زندگي به سبك كوچ نشيني نوين است.
6.آهسته و پيوسته گام برداريد. جين دي كه به همراه همسر و دخترش در حال سفر دور دنياست،مي گويد:"مهمترين اصل براي ذخيره كردن پول و به دست آوردن تجربه سفر،آرام و بدون عجله سفر كردن است.از پرواز كردن براي مسير هاي طولاني بپرهيزيد،چون تنها براي شما هزينه بر است."اين خانواده در طول 3 سال اول سفر خود تنها يك پرواز بلند مدت داشته اند.اين كار نه تنها باعث ذخيره كردن پول آنها شده است،بلكه موجب شده اين خانواده دنيا را بسيار با دقت بيشتري بگردند و جزئيات بيشتري را نيز از دنياي امروز درك كنند.
7.پاي خودتان را از گليمتان درازتر نكنيد.اگر فكر مي كنيد كه زندگي تنها سفر كردن است،يك تجديد نظر در افكارتان انجام دهيد.مليسا گراس من كه با سگ و همسر خود در حال سفر هاي كوچ نشيني است ،مي گويد:"گاهي تجربيات شما تنها بايد به يك كارت پستال بسنده شود."او در نوشته هاي خود به سختي ها و مشكلات سفرهاي كوچ نشيني اشاره مي كند و معتقد است كه بعضي افراد تنها با يك كارت پستال به عنوان سوغاتي، سفرنامه خود را مرور مي كنند .طرفداران اين نگرش همواره با تصاوير و نوشته هاي خود به سادگي به دنيايي سفر مي كنند كه يك گردشگر بايد براي دست يافتن به آن،سالها به نقاط مختلف جهان سفر كنند.
8.هميشه در هرجا يك آدرس و نشاني،براي دسترسي به خود داشته باشيد .اين پيشنهاد از طرف خانم كيم رايت مطرح شده كه سالها زندگي خود را در سفر گذرانده است. خانم رايت مي گويد:"در هر جايي كه مي توانيد اطلاعاتي مانند مشخصات ماشين خود،شماره تلفن همراه و ... را بگذاريد.حتي اگر از آن مكان به كلي دور شويد.سعي كنيد كه يك صندوق پستي شخصي داشته باشيد."بيشتر دوستداران سفر و گردشگران،دوست و يا فاميلي در مقاصد مختلف دارند كه شما مي توانيد براي آدرس دادن،نشاني آنها را بدهيد.
9.همه وقت خود را با ديگران نباشيد. اگر به صورت گروهي و يا خانوادگي سفر مي كنيد،بخش هايي از سفر خود را به تنهايي و با خودتان بگذرانيد.لي شالمن كه او نيز با همسر و دختر 4 ساله اش در حال سفر به دور دنياست،مي گويد:"اين بسيار ضروري است كه گاهي به تنهايي به كسب تجربه بپردازيد.اين بدان معناست كه يك گردشگر بايد گاهي به تنهايي بعد از ظهر خود را به شهر برود وبه بررسي شهر يا اماكن مورد نظر خود بپردازد، و اوقات ديگر خود را با خانواده و يا گردشگران ديگر به بررسي جاذبه ها و يا فرهنگ هاي مختلف بگذراند." اين تنهايي شما را به دنياي خودتان مي برد و باعث مي شود شما قدر همسفران خود را بيشتر بدانيد."
10. زيباييها را به بهترين نحو توصيف كنيد. تا جايي كه مي توانيد از هر عنصري در سفر عكس،فيلم و مطلب تهيه كنيد. اين رمز موفقيت يكي از اولين عشاير مدرن جهان،خانم ليزا لوبين است.خانم لوبين يك تهيه كننده برنامه هاي تلويزيوني است،كه با به تصوير كشدن مقاصد و جاذبه هاي سفر جهانگردي خود به دور دنيا ،همه را به طور وصف نا پذيري به با خود همسفر مي كرد.انرژي وصف ناشدني خانم لويين و همچنين نحوه به تصوير كشيدن تصاوير ضبط شده از گوشه و كنار جهان، برنامه هاي اين جهانگرد كوچ نشين را همچون سفر مجازي براي مخاطبانش به تصوير مي كشيد.گويي تمامي مخاطبان در كنار او قرار دارند.
از تمامي اين نكات چنين استنباط مي شود كه در زندگي امروز ،گردشگري جزء جدا نشدني از نيازهاي روزمره انسان است و تا زماني كه فرد سفر را بر خود سخت بگيرد،مشكلات او در سفر نيز چند برابر خواهند شد.پس براي داشتن سفري با لذتي بي انتها،مي بايستي خوب مسافرت كردن و مسافر خوب بودن را تمرين كرد.
اشكان بروج

1 comment:

گلوي قلم said...

salam ashkan

matlabet jaleb bood