Saturday, July 4, 2009

زيارت پارس بانو

از 13 تا 17 تير ماه زيارتگاه پارس بانو ميزبان زايرين خود از سرتاسر ايران است؛ اين زيارتگاه در نزديكي شهر عقداي يزد قرار دارد.
خبرگزاري ميراث فرهنگي_گردشگري_اشكان بروج_13 تا 17 تير ماه زيارتگاه پارس بانو ميزبان زايرين ايراني است كه به شهر عقدا مي‌آيند تا زيارت پارس بانو را به جا آورند.
زيارتگاه پارس بانو در دامنه كوهي نزديك جنوب شهر عقدا در 112 كيلومتري شمال غرب يزد در محلي به نام ارجنان (زرجو) واقع شده است.
روستای زرجو در مسیر یک دره¬ باریک قرار گرفته و کوه¬های اطراف آن پوشیده از درختان بادام و انجیرکوهی است.
بنای اصلی نیایشگاه که در کنار یک رودخانه¬ی فصلی ساخته شده ، به صورت گنبدی از کاشی کاری¬هایی به رنگ سبز و با نماد "سرو" شکل گرفته است.
در عبور از جاده تهران- يزد نيز پس از عبور از عقدا، اولين دهكده در سمت راست جاده روستاي شمس آباد است كه به سوي پير بانو مي‌رود.
در دامنه¬ مجاور نیایشگاه خیله¬هایی ساخته شده تا خانواده¬ها در زمان ویژه¬ زیارت پیر پارس بانو که به مدت 5 روز ادامه دارد براي سكونت موقت از آنها استفاده كنند.
در باور مردم اين نيايشگاه جايگاه جان باختن و ناپديد شدن شهبانوي پارس "خاتون بانو" دختر يزدگرد ساساني است. شهبانو در خواب نابينايي نمايان شده و پس از شفاي چشمان او به او امر مي كند تا پير بانو را بنيان گذارد .
زرتشتيان به مدت 5 روز در تاريخ ياد شده به گرد هم آمده و به درگاه پروردگار نيايش مي‌كنند و آيين هاي ديني و سنتي خويش را به جاي مي‌آورند.
اي پير با مهر و صفا،الگوي پاكي و وفا
رنجيده ازجور و جفا،در جستجويت آمدم
اي پارس بانوخسته ام غمگين ودل شكسته ام
برلطف تو دل بسته ام،من درحضورت آمدم
اي بانوي ايران زمين اي خفته در اين سرزمين
برحلقه اش همچون نگين،درزرع جويت آمدم
خاتون بانوها تويي، آواره ام مأوا تويي
درمان و داروها تويي ،اينك به كويت آمدم
اندر دل اين كوهها ماندي غريب اي آشنا
هستي غريبان را پناه زين رو به سويت آمدم

1 comment:

Unknown said...

dorood bar shoma

be talare goftemane hakhamaneshian bepeyvandid
www.hakhamaneshian.ir پایگاه پژوهشی هخامنشیان
www.hakhamaneshian.net تالار گفتمان هخامنشیان

پاینده ایران زمین