Saturday, May 22, 2010

دستاورد آخرین سفر تفرش

نمایی از دشت آبی
دستاوردی از تفرش

سرانجام بعد از چندین مطلب غر زننده، این بار از سفرم به سرزمین کودکی خیلی خرسند شدم.
چون هم هوا عالی بود و هم طبیعت بی نهایت زیبا....عکس ها بیانگر صحبت من خواهند بود.

عنکبوت و غذاهایش
مسیر دشت آبی به رودخانه
ابتدای دشت آبی
قارچ  و قورچ

رودخانه و کوه پنجه

نیزاری در میان رودخانه


اما 2 رویداد خوب نیشم را تا بنا گوش باز کرد:
1.      در وسط شهر تفرش و در منطقه ای بین دو محله ترخوران و فم ، رودخانه آبکمر و درختان در هم تنیده اش سالها رها بودند و کم کم داشت به زباله دانی تبدیل میشد. ولی به همت پسر دایی مادرم یعنی حمیدرضا مسعودی و NGO های محیط زیست و انجمن گردشگری تفرش این مکان در حال پاکسازی برای تبدیل آن به پارک جنگلی شده است. این یعنی هدایت درست گردشگری در منطقه. چون وقت بازدید از اونجا با هم مشورت می کردیم دیدم چه پتانسیلی نهفته و آنها میخواهند به درستی از آن استفاده کنند. امید وارم زودتر پیش برود. سعی بر آن است که همه چیز طبیعی باشد حتی حصارها.

این هم زباله هایی که در حال پاکسازی هستند

تنیدگی درختان و گذر ما

اینجا قرار است خانه درختی برپا شود

بدون شرح

!منجنیق

2.      قلعه سراج الملک در زیر گندم کوه که پیش از این بازدیدش کرده بودم باز هم با  پیگیری حمیدرضا مسعودی، به این سرانجام رسید که بتوانیم از درونش بازدید کنیم و بخشی از آن را برای اقامت و پیوستن به خوشه سار بوم گردی و اقامت بومی آماده کنیم.
ورودی قلعه

برج قلعه 

برکه جلوی قلعه

صاحب فعلی قلعه در حال حاضر در کشور امریکا به سر می برد و قلعه کاملا بازسازی شده و آماده استفاده است.
امید دارم در همه ایران به جای این هتل های در پیتی الکی گران ، خانه های قدیمی و روستایی بازسازی شوند و برای اقامت در محیط بومی منطقه خود را آماده کنند. این یعنی سفر ارزان و دلخواه مسافر و همچنین کمک به جامعه محلی....دلم روشن است!
راستی به هیچ وجه بهار تفرش را از دست ندهید؛ درست است شقایق ها هنوز در نیامده بودند و کم بودند ولی باز هم بی نظیره.

4 comments:

Unknown said...

سلام اشکان جان چطوری/ خوبی؟ خیلی خوشحالم که لبخند به لبت نشسته با این سفری که به تفرش داشتی .... من از الان الان میکنم که اولین مشتری و اقامت کننده به این هتلهای محلی و خانه های روستایی خواهم بود از الان یه اتاق برام رزرو کن

شنبه said...

سلام اشکان جان
خدا را شکر که خوشحالی
من خیلی دلم می خواست یک دوست جامعه شناس یا مردم شناس داشتم تا یک تز عالی درباره ارتقا دانش مردم تفرش و فراهان در چند سال اخیر را بررسی می کرد

بهار said...

ارادت اشکان جان ممنون از اینکه لینکم کردی به کلبه خرابه ما هم سر بزن خوشحال میشیم
یک نکته درد آور اینکه من پدرو مادر پدر بزرگ و مادر بزرگ مادریم متولد تفرش هستند اما خودم تا حالا یک بار هم تفرش نرفتم!این عکسهایی که گذاشتی خیلی جالب بودن خوشحال کننده تر اینکه داره یک عضو به خوشه سار بوم گردی اضافه میشه

saadatian said...

salam
aks ha toon aali bood . omidvaram be zoodi betoonam behetoon babate ozviyate jadidetoon tabrik begam .