Sunday, April 11, 2010

واقعیتی ناراحت کننده از سفر حج


دل خوش از آنیم که حج میرویم
غافل از آنیم که کج میرویم
کعبه به دیدار خدا میرویم
او که همینجاست کجا میرویم
حج به خدا جز به دل پاک نیست
شستن غم از دل غمناک نیست
دین که به تسبیح و سر وریش نیست
هرکه علی گفت که درویش نیست
صبح به صبح در پی مکر و فریب
شب همه شب گریه و امن یجیب


طبق آمار بانک جهانی در سال 2008 درآمد کشور عربستان از توریسم یا به زبان ساده از "دکان زیارت مسلمین خانه کعبه" معادل مبلغ 29.865.000.000دلار یا قریب به سی میلیارد دلار بوده است.
زائران ایرانی که بصورت تمتع ویا عمره در همان سال به مکه رفته اند  1.937.000 نفر بوده اند که مجموعا مبلغ 4.879.000.000 دلار یا به عبارتی قریب به مبلغ پنج میلیارد دلار درآمد تقدیم اقتصاد پادشاهان عربستان کرده اند و در میان تمام کشورهای اسلامی مقام اول را به خود اختصاص داده اند.
نظر به اینکه هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران، قدرت جابجائی این همه زائر را نداشته، شرکت هواپیمائی عربستان قریب به 54 درصد از زائران ایرانی را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش مقامات دیپلماتیک ایران در سال 2008 ماموران کشور عربستان بدترین و توهین آمیز ترین رفتار را با زوار ایرانی داشته اند و ایران از لحاظ توهین ماموران  عربستان مقام اول را به خود اختصاص داده است. علمای عربستان در همان سال فتوی صادر کرده اند که ایرانیان شیعه کافر هستند. طبق یک گزارش دیپلماتیک دیگر زائران ایرانی ناخواسته ترین و منفورترین خارجی ها در عربستان محسوب می شوند.
از ولیمه و بقیه شوهای نمایشی بعد از سفر هم می گذرم چون رقم بالا میره و بیشتر از خود سفر و آمار پایین درمی آید؛ با یک حساب سرانگشتی به وسیله پولی که ایرانیان سالانه به عربستان (دشمن شیعه ایرانی) تقدیم می کنند:

می توان تعداد 170.000 مسکن روستائی احداث کرد.
یا می توان 714.286 فرصت شغلی کشاورزی یا 200.000 فرصت شغلی صنعتی برای جوانان ایجاد کرد
یا میتوان10.000.000 متر مربع ساختمان مدرسه و ورزشی در کشور ایجاد کرد
ویا میتوان با پول حجاج دوسال یک پالایشگاه سوپر مدرن با ظرفیت 75000 بشکه احداث کرد
ویا با پول پنج سال حجاج میتوان ایران را به صادر کننده بنزین مبدل ساخت و دیگر برای واردات بنزین محتاج اعراب نبود....
اما افسوس که با پول حجاج ایرانی قمارخانه های فرانسه توسط شاهزادگان عربستان که انحصار بیزینس حج را در اختیار دارند آباد میشود و تا رسیدن ایرانیان مسلمان به مرحله فکرکردن در بهینه هزینه کردن پول برای نزدیکی به خدا راه بسیار درازی در پیش است.......
آری راهی بس دراز!


3 comments:

bahar said...

نکته واقعا قابل تاملی رو متذکر شدی!و به قول خودت راهی بس دراز در راه است!!! از اون شعری هم که اول متنت آورده بودی خیلی لذت بدم حرف دل خود من بود
موفق باشی

شنبه said...

نکته جالب این بود که در سالهای قبل به علت تقاضای بیش از حد ، از سهمیه کشورهای کویت ، امارت ، ازبکستان و ... نیز اسفاده میشد و حجاج به اون کشورها رفته و سپس به مکه مشرف می شدند!!
خوشحال بودیم روابط خراب شده و حج کنسل ولی انگار روابط دوباره حسنه شده ، حالا به چه قیمت خدا داند

Azadeh said...

سلام
یک بار شنیدم که یک نفر 26 مرتبه حج واجب رفته با خودم فکر کردم که حضرت محمد در طول 23 سال پیامبری باید نهایت 23 بار حج انجام داده باشه پس این آقا از پیامبر خدا هم بیشتر حج انجام داده.....
دلم می سوزه برای هر چیزی که بی حرمت می شه از جمله همین موضوع