Tuesday, September 22, 2009

حيوانات نمادين در كشورهاي مختلف جهان



بسیاری از كشورهای جهان یك حیوان را به عنوان نماد خود انتخاب كرده اند. برخی كشورهای دیگر نیز به دلیل اینكه زیستگاه جانوری خاص هستند به نام كشور این موجود شهرت دارند.
هر يك از حيوانات به تنهايي داراي مفاهيم خاصي هستند. ازميان آنها گراز، ماهي، مار، پرندگان و حيوانات اهلي در بسياري از كشورها به عنوان نماد سرزمين به كار برده مي‌شوند و مفاهيم عميقي را به دنبال خود دارند. بعضي از اين نمادها بار مثبت و بعضي بار منفي دارند. براي نمونه ماهي، پرندگان و حيوانات اهلي جزو نمادهاي مثبت و مار و اژدها از نمادهاي منفي هستند.
"گراز" علاوه بر اشاره به شجاعت و ثروت، معرف جنگجويان قدرتمند و شجاع است كه ميزان اين مفاهيم، در چگونگي پوشش موي بدن گراز مشخص مي‌شود. بدين صورت كه اگر موي او بيشتر باشد نشانه قدرت و شجاعت بيشتر آن جنگجو بوده است.
"ماهي" كه معمولا به صورت ماهي سالامون نمايش داده مي شود معرف دانش و آگاهي است.
" مار و اژدها " نمايانگر مشكلات هستند. در هنگامي كه اين نمادها نمايان شوند ستيز، نزاع و بي حاصلي در پي خواهد بود.
"پرندگان" نيز نشانه آگاهي معنوي، چيره دستي و مهارت‌هاي گوناگون هستند.
حيوانات اهلي مانند "اسب، گاو و خوك" نيز نشانه باروري و جسارت هستند.
در ادامه به معرفي برخي حيوانات نمادين كشورهاي مختلف خواهيم پرداخت: 
"خروس" یكی از نمادهای كشور فرانسه و پرتغال است. البته شهرت خروس‌های فرانسوی بیشتر است. در فرانسه خروس اشاره‌ای تاریخی به سقوط امپراتوری رم غربی و ظهور دوباره سرزمین گل « فرانسه قدیم » است. در پرتغال خروس نماد ایمان و عدالت است. از ديگر نشانه‌هاي خروس وابستگي به خورشيد، چالاكي، غرور، دنياي مردگان، شجاعت و برتري است.
همچنين "اژدها" ديگر نماد كشور پرتغال است كه به معناي قدرت روحاني و معنوي، روح زندگي، قدرت، معجزه، دانش و آگاهي و محافظت است.

"كانگورو" نماد كشور استرالیا است و حدود 63 گونه این جانور كیسه دار در كشور استرالیا زندگی می كنند. درعین حال زیستگاه برخی از گونه های كانگورو در كشور گینه نو است. از ديگر نمادهاي حيواني كشور استراليا "شترمرغ" و "كوآلا" است.

"سگ آبی" نماد كشور كانادا است و در تاریخ توسعه این كشور به دلیل تجارت پوست در دوره استعمار بریتانیا نقش دارد. تصویر سگ آبی بر روی برخی از سكه های كانادا و نیز تمبرهای پستی این كشور مشاهده می شود. اين حيوان همچنين نشاني از تدبير  و كارداني، سازندگي و جمع آوري است.
"شیر" نماد رسمي كشور بریتانیا بوده و تصویر آن به روی نشان‌ها و علائم سلطنتی و برخی از سكه های واحد پول این كشور نقش بسته است. همچنين كشورهايي مانند ايران، بلغارستان، چك، دانمارك،اتيوپي، فنلاند، مقدونيه، مونته نگرو و چند كشور ديگر شير را نماد كشور خود مي دانند و دليل آن، گونه خاص شير در آن منطقه است. مثلا شير ايراني كه در حال حاضر منقرض شده است گونه‌ اندميك ايران بوده ودر جاي ديگري وجود نداشته است. اين حيوان همچنين معرف شجاعت، عدالت، شكوه و جلال، قدرت، نجابت است و در راس همه او را نماد سلطنتي ميخوانند.
"عقاب ماهیخوار سر سفید" از سال 1782 میلادی به عنوان نماد ملی ایالات متحده آمريكا انتخاب شد. تصویر این گونه عقاب روی مهر ریاست جمهوری ایالات متحده و نیز نیروی هوایی این كشور و برخی از سكه های آن دیده می شود."عقاب طلايي" نيز نشانه كشور مكزيك و روماني و "عقاب سفيد" نيز نماد كشور لهستان، صربستان و مصر است. اين پرنده پر ابهت نمادي از روح مقدس و نيروهاي الهي، خورشيد و هوا، قدرت در مبارزه، امان بودن از شرارت و بدي، موفقيت، ثروت، قدرت و نو گرايي است.
چین مركزی زیستگاه "پاندا" است و نام پاندا مترادف با نام كشور چین بوده كه این جانور را به عنوان یك گنجینه ملی خود تلقی می كند. همچنين پرنده رسمي اين كشور "گنجشك" است.
"پوما" یا يوزپلنگ آمریكای جنوبی نماد كشور آرژانتین است. "جاگوار" يا پلنگ خالدار آمريكايي نيز نماد كشورهاي برزيل و گينه بوده و نمادي از پيغام آوري، روح جنگل و قدرت است.
"لاما" نماد كشور بولیوی است و تصویر آن روی پرچم این كشور و نیز نشان‌های رسمی آن مشاهده می شود.
"كندور" كه زیستگاهش سلسله جبال آند در آمریكی جنوبی است یكی از نمادهای اصلی كشور‌هاي شیلی، اكوادور و كلمبيا است.
"ببر بنگال" یكی از نمادهای ملی كشور هند است كه گونه سلطنتي آن نماد ملي كشور بنگلادش است؛ ديگر نماد ملي كشور هند "طاووس" است. علاوه بر اين "ببر سيبري" نيز نمادكشوركره شمالي و "ببر مالزيايي" نماد كشور مالزي است. ببر نمادي از قدرت روحاني و نيروي غير مادي است. اين حيوان نمادي از موجودي خلاق، قدرتمند، وحشيگر و مخرب است. نمادي از انجام اعمال در زمان مناسب، تجزيه و تحليل آني و از خود گذشتگي.
"قمري" نيز به عنوان نماد جهاني صلح و بي گناهي به شمار مي‌رود. در روزگاران گذشته و در افسانه هاي يوناني آن را پرنده آتن خوانده و نشانه زندگي مجدد مي دانستند.

ترجمه و تنظيم: اشكان بروج
منابع:
1.  Wikipedia.com
2.  lindamackenzie.net
3.  onespiritx.tripod.com
4.  jamejamonline.com
5.  princetonol.com

No comments: